Sunday, September 28, 2014

The Road to Freedom

Education is the road to freedom. It must be true, because Robespierre said so.

Well, I'm not actually sure that he did say that, but it was in a prominent meme I saw yesterday. Education certainly is the key to reshaping the world. So is propaganda. And whoever controls the teaching of history to today's young is bound to have a hand in tomorrow's outlook.

Here's what I found that Robespierre did actually say:

D’abord je remarque avec peine que jusqu’à 6 ans l’enfant échappe à la vigilance du législateur & que cette portion importante de la vie reste abandonnée aux préjugés subsistants & à la merci des vieilles erreurs. A 6 ans, la loi commence à exercer son influence : mais cette influence n’est que partielle, momentanée ; & par la nature même des choses elle ne peut agir que sur le moindre nombre des individus qui composent la nation.

La plus grave inégalité va s’établir à raison des diverses facultés des parents : & ici les personnes aisées, c’est-à-dire le plus petit nombre, ont tout l’avantage.      
Quiconque peut se passer du travail de son enfant pour le nourrir a la facilité de le tenir aux écoles tous les jours & plusieurs heures chaque jour. Mais quant à la classe indigente, comment fera-telle  ? Cet enfant pauvre, vous lui offrez bien l’instruction ; mais avant, il lui faut du pain. Son père laborieux s’en prive d’un morceau pour le lui donner ; mais il faut que l’enfant gagne l’autre. Son temps est enchaîné au travail, car au travail est enchaînée la subsistance.

Après avoir passé aux champs une journée pénible, voulez-vous que, pour repos, il s’en aille à l’école, éloignée peut-être d’une demi-lieue de son domicile ? Vainement vous établiriez une loi coercitive contre le père ; celui-ci ne saurait se passer journellement du travail d’un enfant qui, à 8, 9 & 10 ans, gagne déjà quelque chose. Un petit nombre d’heures par semaine, voilà tout ce qu’il peut sacrifier. Ainsi, l’établissement des écoles, telles qu’on les propose, ne sera, à proprement parler, bien profitable qu’au petit nombre de citoyens...

Clearly, in order to stamp out all inequality, you need to minimize the role of parents. How can the legislator deal with unequal home environments even before the child goes to school? Sound familiar? Who else says that? To translate just the very last part: "How can we establish a coercive law against the father? How can you deprive him of the work which a child of eight, nine or ten years old already earns from? So the establishment of schools will not, properly speaking, be profitable except for a small number of citizens."

Unless? Unless what?

Art. I. Tous les enfants seront élevés aux dépens de la République, depuis l’âge de cinq ans jusqu’à douze pour les garçons, & depuis cinq ans jusqu’à onze pour les filles.
II. L’éducation nationale sera égale pour tous ; tous recevront même nourriture, mêmes vêtements, même instruction, mêmes soins.
III. L’éducation nationale étant la dette de la République envers tous, tous les enfants ont droit de la recevoir, & les parents ne pourront se soustraire à l’obligation de les faire jouir de ses avantages. [...]

Well, we have such a coercive law in effect now establishing mandatory education, even beyond the ages that Robespierre envisioned. And I think we all know how parents are deprived of the right to decide whether their children work for their keep or go to school. Now the question is: what shall we teach in our schools?

What if you started teaching American history with Lincoln? And what if you taught, not what Lincoln did as a president, but instead began the whole story on the eve of his assassination? And suppose you focused on the details of everything that happened that day, but never explained any of the context?

This is education today in America. Students learn a lot of things, but they are not allowed to see the big picture.  And then later we get de-contextualized quotations from the likes of Robespierre, and it's okay, as long as you don't label anyone for what they did or what they believed in or what cause they espoused or served.

I made a new meme today.




I think this would make an excellent essay topic for a high school history class. Maybe someone should offer a prize for the best answer. But I don't think that could happen in the public schools. How would the public profit from such an endeavor? What would Robespierre think about that?

No comments:

Post a Comment